یک وبلاگ نویس عاشق دنیای فناوری، شبکه و امنیت

عاشق دنیای کامپیوتر و شبکه و امنیت ام

یک وبلاگ نویس عاشق دنیای فناوری، شبکه و امنیت

عاشق دنیای کامپیوتر و شبکه و امنیت ام

عاشق دنیای کامیپوتر بودم. وارد حوزه شبکه شدم و به سمت امنیت کشیده شدم. بعد از اون کمی سراغ برنامه نویسی رفتم و تلاش میکنم تو این وبلاگ مقالات جالبی که پیدا میکنم را با شماها به اشتراک بزارم.

  • ۰
  • ۰

لینوکس مدتهاست پایه و اساس دستگاههای شبکه تجاری است، اما در حال حاضر این یک مبنای زیرساختی سازمانی است.

لینوکس یک سیستم عامل باز و متن باز است که در سال 1991 برای رایانه ها منتشر شد اما استفاده از آن برای گسترش سیستم برای خودروها، تلفنها گسترش یافت اما استفاده از آن برای گسترش سیستم برای خودروها، تلفنها، سرورهای وب و ، اخیرا، ابزار شبکه.


طول عمر آن، بلوغ و امنیت آن را یکی از مطمئن ترین سیستم عامل های موجود در بازار امروز می داند، به این معنی که برای دستگاه های تجاری تجاری و همچنین شرکت هایی که می خواهند از آن و لوازم جانبی آن برای تنظیم زیرساخت های شبکه و مرکز داده خود استفاده کنند، ایده آل است.


این به نوبه خود باعث می شود تا مهارت های لینوکس توسط مدیران IT استخدام شود. برای مثال، بسیاری از فن آوری های جدید مرتبط با DevOps مانند ظروف، زیرساخت ها و کنترل کننده های SDN بر روی لینوکس ساخته شده اند.


لینوکس چیست؟

لینوکس یک سیستم عامل مشابه است - با این حال، همانطور که مشاهده خواهیم کرد، به طور مستقیم از یونیکس نسبی نیست. لینوکس مانند بسیاری از سیستم عامل های Unix مثل چندین اجزای تشکیل شده است.


هسته

این هسته سیستم است و دستورالعمل ها را به CPU، لوازم جانبی و حافظه می فرستد.

بوت لودر

فرآیندهای مدیریت راه اندازی سیستم. در یک رایانه کاربر این را با صفحه نمایش چلپ چلوپ تشخیص داده بود که بالا بود. در یک دستگاه شبکه یک وضعیت نشان دهنده روند بوت شدن است.


دیمون

خدمات پس زمینه که در هنگام بوت شدن یا بعد از اینکه سیستم شروع به کار می کند، شروع می شود. به عنوان مثال، شبح شبکه فعال تمام رابط های شبکه در زمان بوت شدن. دیمون های دیگر چیزهایی مانند زمان و DNS هستند.


پوسته

این خط فرمان لینوکس است. این می تواند برای افرادی که برای کار در محیط های گرافیکی استفاده می شوند، تهدید کننده باشد، اما اکثر متخصصان شبکه برای کار در پوسته استفاده می شوند.


دستورات لینوکس

رابط خط فرمان (CLI) پوسته، تعدادی از قابلیت های قدرتمندی را شامل می شود، از جمله موارد مهم برای شبکه و مدیریت سیستم، برای کاربران متخصص که با رابط مبتنی بر متن آشنا هستند.

....


محیط دسکتاپ لینوکس

فراتر از پوسته، تعدادی از محیط های دسکتاپ برای لینوکس وجود دارد که مانند GUI های مبتنی بر پنجره آشنا از ویندوز و macOS هستند. بر خلاف سیستم عامل، لینوکس می تواند با یکی از بسیاری از محیط های دسکتاپ مناسب باشد تا بتواند نیازها و سلیقه های کاربر را برآورده کند.


دوره های آموزشی لینوکس

دوره های لینوکس توسط سازمان بین المللی لینوکس در سرفصل های مشخصی ارایه شده است و در سراسر جهان این سرفصل ها به دانشجویان ارایه می شود. برای شروع اموزش لینوکس دوره LPIC1 گزینه خوبی است و در صورت گذراندن این دوره می توانید سراغ دوره بعدی یعنی دوره اموزشی لینوکس LPIC 2 بروید.


مدیران بسته لینوکس و برنامه های کاربردی

در حالی که بسیاری از برنامه ها - به ویژه آنهایی که از خط فرمان رانده می شوند - با اکثر نصب های سیستم عامل لینوکس گنجانده شده است، شما قطعا می خواهید نصب بیشتری برای به دست آوردن قابلیت های مورد نیاز خود داشته باشید و بسیاری از این برنامه ها گرافیکی هستند، برنامه های مبتنی بر GUI بیشتر آشنا از کسانی که توسط CLI هدایت می شوند. به طور کلی از یک مدیر بسته، یک برنامه که بسته های نرم افزاری را از کتابخانه های نرم افزاری آزاد به صورت رایگان دانلود می کنید، برای این منظور استفاده می کنید. برخی از برنامه های کاربردی شبکه برای لینوکس، مانند کسانی که بر تحلیل ترافیک، امنیت و مدیریت شبکه تمرکز دارند، دارای رابط گرافیکی هستند، اما تعداد آنها به مراتب کمتر از سرورها و دسکتاپ ها است.


لینوس توروالدز و تاریخ لینوکس

همانگونه که اشاره شد، لینوکس یکی از سیستم عامل های بسیاری است که تحت عنوان "یونیکس مانند" قرار دارد. تاریخ خود یونیکس بسیار پیچیده است، اما لینوکس، در حالی که بسیاری از احساس یونیکس را ارائه می دهد، در واقع هیچ کد منبع یونیکس را مجددا استفاده نمی کند.


لینوکس در واقع می تواند یک نوه یونیکس باشد. پیشگام فوری آن MINIX، یک سیستم کوچک مانند یونیکس بود که در اواخر دهه 80 برای نشان دادن اصول طراحی سیستم عامل به دانشجویان طراحی شده بود.


کد MINIX برای مقاصد آموزشی در دسترس بود، اما برای برنامه های تجاری قابل استفاده مجدد نیست. در سال 1991، یک دانش آموز 21 ساله در زمینه کامپیوتر علم لینوس توروالدز اعلام کرد که قرار است یک سیستم عامل جدید ایجاد کند که از MINIX الهام گرفته شده است اما از ابتدا نوشته شده است تا کد بتواند به عنوان منبع باز تحت گنو GPL منتشر شود. او نام MINIX را با نام خود ترکیب کرده و سیستمعامل جدید لینوکس را نامگذاری کرده است.


کرنل لینوکس

هسته لینوکس هسته سیستم عامل است. این همچنین نشان دهنده تفاوت کلیدی بین لینوکس و MINIX است (که تا حدودی منحصر به فرد است، زیرا Torvalds متهم به سرقت کد از MINIX شده است تا سیستمعامل خود را ایجاد کند). در حالی که MINIX مبتنی بر یک میکرو هسته است که حاوی حداقل مقدار کافی لازم برای اجرای یک سیستم عامل است، لینوکس دارای یک هسته ی یکپارچه است که بدین معنی است که توابع مانند سیستم فایل، حافظه مجازی و سیستم های مختلفی در همه جا در هسته ی دلخواه قرار می گیرند فضا.


یکی از مزایای این که یکی از مهمترین مزیت های لینوکس به شمار می رود این است که در حالی که عملکرد داخلی سیستم عامل در طول زمان می تواند تکامل یابد، رابط میان هسته و فضای کاربر - بخشی از سیستم که برنامه های کاربردی فردی را اجرا می کند - بسیار پایدار است، به این معنی که به روز رسانی لینوکس شما را مجبور به ارتقاء برنامه های خود نخواهد کرد.


جامعه لینوکس

همانطور که اشاره شد، کد لینوکس منبع باز است - به طور خاص، کد آن تحت مجوز عمومی GNU آزاد منتشر می شود. این بدان معنی است:

سیستم عامل لینوکس را می توان به صورت رایگان دانلود و نصب کرد.

  • مدیران می توانند OS را مطالعه و سفارشی کنند.
  • مجوزهای مجدد توزیع نامحدودی از نسخه اصلی یا اصلاح شده سیستم عامل وجود دارد.

یکی از واضحترین نشانههایی که لینوکس یک پروژه مبتنی بر جامعه است، این است که هسته در یک آزمایشگاه شرکتی محرمانه نیست، بلکه از طریق یک لیست ایمیل عمومی، که در آن همه به روز رسانی پیشنهاد شده و بحث در مورد اینکه آیا باید آنها را در عملیات سیستم در دسترس برای هر کس برای دیدن است. هر کسی می تواند با مشارکت و کمک به این لیست پستی به جامعه لینوکس بپیوندد.


توروالدز بیش از این فهرست را به عنوان یک دیکتاتور خیرخواه ناکارآمدی اداره می کند - او بدجنس بود که اجازه ندهد ریاکاری های ناخوشایندی درمورد کد هایی که او به ویژه مشکوک می دانستند، اما اخیرا تلاش کرده بود راه هایش را اصلاح کند.


با این حال، جامعه لینوکس فراتر از هسته است. طبیعت باز از لینوکس به این معنی است که یک گروه عظیم از متخصصان و علاقه مندان به طور فعال در یافتن راه های جدید استفاده از آن وجود دارد. به عنوان مثال، ظروف تا حد زیادی از طریق دخالت جامعه تکامل یافته است.


و لینوکس به عنوان یک پروژه مشترک، به معنای یک پلتفرم مبتنی بر لینوکس نیست که یک دستگاه کوچکتر است. لینوکس یک اکوسیستم عالی با API های بالغ و همچنین یک پشته شبکهای چابک بهینه شده برای مرکز داده مدرن است. به عنوان مثال، لینوکس با کنترل های جداگانه و حمل و نقل داده ها طراحی شده است و باعث می شود که معماری شبکه های تعریف شده توسط نرم افزار کاهش یابد زیرا جدا کردن این هواپیماها بر اساس SDN است.

  • ۹۸/۰۱/۲۰
  • وبلاگ نویس

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی